Część merytoryczna pierwszego dnia PRES 2025 nie zwalnia tempa
Kolejne panele pierwszego dnia PRES 2025 pokazały, jak wielowymiarowy i dynamiczny pozostaje rynek nieruchomości. Eksperci spojrzeli na inwestowanie zarówno przez pryzmat kapitału indywidualnego, jak i projektów hotelowych, potwierdzając, że w czasach zmienności kluczowe znaczenie mają wiedza, analiza i zaufanie do rynku.
Przed chwilą byliśmy świadkami kolejnych dwóch niezwykle interesujących paneli dyskusyjnych.
„Co dalej z popytem inwestycyjnym? Atrakcyjność inwestowania w nieruchomości w obecnych warunkach rynkowych” – panel dyskusyjny moderowany przez Radosław Górecki, head of PR & Communication, Archicom, był okazją do spojrzenia na rynek mieszkaniowy z perspektywy kapitału i decyzji inwestorów.
O inflacji, spadających stopach procentowych i wyrównaniu cen mówili:
🔸 Katarzyna Borkowska, head of Residential Sales and Letting, Signature Estates, CBRE
🔸 dr Anton Bubiel, CEO Rentier.io, COO SonarHome
🔸 Olga Marciniak, Poland country leader, eXpRealty
🔸 Tomasz May, prezes zarządu, Home Group
Panel dyskusyjny rozpoczął się prezentacją, którą przygotował Jan Dziekoński, rynekpierwotny.pl. Nie mógł on jednak pojawić się w stolicy Tatr, dlatego wysłał nam krótki filmik z arcyciekawymi danymi.
Inwestowanie w nieruchomości w Polsce jest coraz mniej opłacalne. Inwestorzy indywidualni szukają innych, alternatywnych rozwiązań. Sytuacja geopolityczna to jeden z głównych czynników, który nie sprzyja rozwojowi trendu, jakim jest inwestowanie w nieruchomości.
Prognoza: zmiany stóp procentowych, zwiększenie dzietności w kraju oraz inne czynniki związane z inwestowaniem w nieruchomości, mogą przyczynić się w przyszłości do przywrócenia popularności trendu.
Dyskusja potwierdziła, że kierunek zmian na rynku mieszkaniowym w dużej mierze zależy od decyzji inwestorów i ich zaufania do stabilności otoczenia gospodarczego.
„Czy warto inwestować w hotele?” – rozmowa moderowana przez Jacek Tokarski, CEO, HIDA, pozwoliła na przyjrzenie się temu segmentowi rynku z perspektywy cyklu życia projektu, kosztów oraz momentu wyjścia z inwestycji.
Panelistami byli:
🔸 Grzegorz Gogola, CEO, VHM Hotel Management
🔸 Bartosz Krawczak, senior project manager, Wawel Service
🔸 Marcin Podobas, partner zarządzający, Fortech Consulting
🔸 Wiktor Wróbel, prezes zarządu spółki Nosalowy Dwór Resort & Spa
Zarządzanie jest tym, co sprawia, że wycena hoteli jest zdecydowanie wyższa. Budowa dobrego hotelu trwa ok. 2 lat, natomiast zbudowanie zgranego zespołu wymaga znacznie więcej czasu.
"Każdy właściciel firmy deweloperskiej chciałby być hotelarzem i każdy hotelarz chciałby być właścicielem firmy deweloperskiej" - słowa, które usłyszeliśmy w trakcie rozmowy świadczą o tym, że oba rynki są ze sobą związane. Hotel wymaga bardzo szczegółowych analiz oraz przygotowania części wspólnych, które z kolei dla deweloperów stanowią swego rodzaju bolączkę.
W trakcie panelu często padało pojęcie condohotelu. Rozmówcy zwrócili uwagę na fakt, iż ten rodzaj hotelu jest formą finansowania.
Oba panele pokazały, jak różnorodne są dziś możliwości lokowania kapitału w nieruchomościach i jak zmienne stają się warunki inwestycyjne. Dyskusje potwierdziły, że skuteczne decyzje wymagają elastyczności, wiedzy i umiejętności przewidywania rynkowych trendów.